کنتاکتور چیست و چگونه کار می کند؟

تبلیغات

کنتاکتور چیست و چگونه کار می کند؟



کنتاکتورهای الکتریکی مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات در صنعت برق به ویژه در تابلوهای برق هستند. کنتاکتورها نوعی دستگاه شکستن و اتصال وسایل برقی هستند، اما در اینکه بین کنتاکتورها، رله ها و کلیدها تفاوت های زیادی وجود دارد شکی نیست. بنابراین، در این مقاله با این ابزار و نحوه استفاده از آن آشنا خواهیم شد

اگر به دنبال جامع ترین اطلاعات در مورد قوس هستید، این مقاله از الکتنو برای شما مناسب است. پس از مطالعه این مقاله پاسخ سوالات مهم و اساسی خود در مورد تیراندازان را دریافت کرده و نکات مهم را درک خواهید کرد.

کانکتور چیست؟

بدون شک یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل در صنعت برق کنتاکتورها هستند. کنتاکتور معادل فارسی کلمه کنتاکتور است که در واقع کلیدی است که با ولتاژ کار می کند. کنتاکتورهای الکتریکی را کلیدهای الکترومغناطیسی، قطع کننده مدار یا کنتاکتور نیز می نامند.

عملکرد کنتاکتور در پنل

کنتاکتور برقی

کاربرد اصلی کنتاکتورها در تابلو برق است. وظیفه اصلی کنتاکتور روشن و خاموش کردن مدار الکتریکی با دریافت سیگنال از مدار فرمان است، مناسب برای مکان هایی با تعداد زیادی خطوط برق و خطوط فرمان. کنتاکتورهای الکتریکی در جریان ها و ولتاژهای مختلفی تولید می شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

کنتاکتور چگونه کار می کند؟ برای خرید کنتاکتور و واردات دستگاه به ایران کلیک کنید.



روش کار به این صورت است که یک سیگنال ولتاژ از مدار کنترل دریافت می کند و باعث می شود که هسته سیم پیچ مغناطیسی شده و کنتاکت ها را باز و بسته کند. در نهایت، هنگامی که سیگنال فرمان مسدود می شود، تیغه E شکل به موقعیت اولیه خود باز می گردد. نحوه پیوند و عدم پیوند مخاطبین به طور کلی کنتاکتورها را می توان نوع خاصی از رله دانست با این تفاوت که به راحتی نصب می شوند و در تجهیزاتی با تحمل جریان بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

مهارت های ارتباطی منحصر به فرد

افزایش سرعت اتصال و قطع مدار با طراحی مناسب

توان پشتیبانی از 4 تا 450 کیلو وات متغیر است

امکان قطع و وصل مصرف کننده از چند محل

از راه اندازی مجدد دستگاه ها پس از قطع ناگهانی برق جلوگیری کنید

مزایای استفاده از کنتاکت ها در رله ها و سوئیچ ها

می توان از آن در مدارهای الکتریکی استفاده کرد

می توان از آن برای بسیاری از ولتاژها استفاده کرد

اقتصادی تر و ایمن تر

قابلیت افزایش تعداد تماس روی کنتاکتورها

محافظت ایمن تر و راحت تر

امکان کنترل از راه دور و امکان اتوماسیون مدار کنترل آن

کنتاکتورها در مدارهای خانگی و صنعتی کاربرد دارند، اما رله ها عمدتاً در مدارهای الکترونیکی استفاده می شوند.

سرعت تغییر و حذف مخاطبین بالا و بخشش آنها کم است.

آنها می خواهند زندگی پربارتری داشته باشند.

انواع کنتاکتور

بر اساس تعداد مراحل

یک تکه

کنتاکتورهای تک فاز از دو تیغه برقی تشکیل شده که معمولاً بدون تیغه فرمان هستند، برای مدارهای تک فاز استفاده می شوند و جایگزین مناسبی برای رله های آینه و کنتاکت های فرمان هستند.

اندازه این نوع کنتاکتورها نسبت به کنتاکتورهای سه فاز کوچکتر است. کنتاکتورهای تک فاز در صنایع مختلفی مانند موتورهای تک فاز، پمپ های مختلف در کشاورزی، کولر گازی و ... کاربرد دارند. به دلیل کاربرد گسترده آن

سه فاز

کنتاکتورهای سه فاز دارای سه تیغه برق و حداقل دو تیغه کنترل باز و دو تیغه کنترل بسته برای مدارهای سه فاز هستند. در واقع از کنتاکتورهای سه فاز در مواردی استفاده می شود که ولتاژ مورد نیاز بار بیشتر از توانایی یک رله در کنترل توان باشد.

کنتاکتورهای این نوع از نظر ظاهر، قیمت و عملکرد در ولتاژ و جریان بالا با کنتاکتورهای تک فاز کاملاً متفاوت هستند. کنتاکتورهای سه فاز هر جا که مصرف کنندگان نیاز به جریان سه فاز داشته باشند استفاده می شود.

بر اساس جریان

AC

دی سی





مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.